اخبار سايت

مدیرآموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش فرمود: 1615 مدرسه آموزش از راه دور در کشور فعالیت می‌کنند

مدیرآموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش فرمود: 1615 مدرسه آموزش از راه دور در کشور فعالیت می‌کنند

از مدیر سایت در
Number of replies: 0

مدیرآموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد مدارس فعال آموزش از راه دور در کشور بالغ‌بر ۱۶۱۵ مدرسه است که ۷۴۳ مدرسه دخترانه و۸۷۲ مدرسه پسرانه است.
Image result for ‫عکس از مدیر آموزش از راه دور و فعالیت دانش آموزان مدارس راه دور الکترونیکی‬‎

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش به نقل از ایرنا، گودرز شاهمرادی با اشاره به اینکه ویژگی مدارس آموزش از راه دور بر اساس شعار این مدارس «آموزش آسان باکیفیت، همیشه، همه‌جا  و برای همه» انعطاف در زمان و مکان و محتوا و روش آموزشی طبق شرایط دانش‌آموز است، اظهار کرد:‌ ششم آذرماه ۱۳۷۵شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل‌گیری آموزش از راه دور را مصوب و ملزم به اجرای آن از سال ۱۳۸۳شد.

مدیرآموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش بابیان این‌که آموزش از راه دور با اولویت پذیرش بازماندگان از تحصیل راه‌اندازی شد، افزود: تقریباً با آغاز به کار مدارس آموزش از راه دور در سال ۱۳۸۳، سالانه ۲۴۰هزار نفر از خدمات این مدارس استفاده کردند. این نوع مدارس یک فرصت طلایی برای تمام کسانی که تحصیلات ابتدایی دارند.

شاهمرادی فراگیران مدارس آموزش از راه دور را به دودسته بزرگ‌سالان (افراد بالای ۱۸سال) و لازم التعلیم تقسیم کرد و گفت: لازم التعلیمی‌ها افرادی هستند که شرایط سنی برای تحصیل رادارند اما به دلیل برخی موارد خاص که کمیسیون خاص آموزش و پرورش تشخیص می‌دهد، امکان ادامه تحصیل در مدارس عادی و روزانه را ندارند و باید از خدمات مدارس آموزش از راه دور استفاده کنند (افراد متأهل و دارای معلولیت).

وی در خصوص محتوای کتاب‌های درسی آموزش از راه دور گفت: ازنظر محتوای آموزشی تمام مدارس از یک مدل و الگو پیروی می‌کنند و همان دروسی که در مدارس عادی دولتی تدریس می‌شود، در این مدارس نیز انجام می‌شود اما کتاب‌های این مدارس به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که فراگیر در۸۰درصد موارد به معلم نیازی ندارد.

مدیرآموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش وضعیت توسعه مدارس آموزش از راه دور را این‌گونه عنوان کرد که این توسعه براساس هر منطقه آموزشی حداقل یک واحد دخترانه و یک واحد پسرانه و در صورت نیاز براساس شاخص‌های جمعیت منطقه، تعداد دانش آموزان دوره متوسطه، تعداد دانش آموزان بازمانده  و بر اساس نیازسنجی قابل توسعه است.

وی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به ارزیابی انجام‌شده، ۲۸۴واحد اجازه توسعه در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸به تفکیک مناطق و استان‌ها را از سوی این سازمان دریافت کرده‌اند.

مدیرآموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش فرآیند توسعه مدارس آموزش از راه دور را ابتدا نیازسنجی از سوی استان بر اساس شاخص‌های ابلاغی و سپس صدور اجازه توسعه از سوی سازمان بیان کرد و افزود: فراخوان استانی جهت ثبت‌نام متقاضیان و به دنبال آن امتیازبندی و مصاحبه با متقاضیان و درنهایت تکمیل پرونده صدور مجوز تأسیس است، همچنین مهلت مجوز تأسیس راه‌اندازی ۲سال است.

شاهمرادی گفت: به استناد  مصوبه شماره ۳۸۷مورخ ۶/۹/ ۱۳۷۵ (اصلاحیه جلسه شماره ۵۳۷مورخ ۱۵/۲/۱۳۸۳و جلسه ۵۷۱مورخ ۱۰/۸/ ۱۳۸۴) شورای عالی انقلاب فرهنگی، و تبصره ماده ۲قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مدارس آموزش از راه دور برای آموزش تمام یا بخشی از موضوعات درسی دوره‌های تحصیلی به‌صورت حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری و با ارائه مدرک تحصیلی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: مدارس آموزش از راه دور به شیوه‌های(کتاب پایه، دیداری شنیداری و الکترونیکی  با استفاده از سه روش آموزشی «حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری» و بر اساس آموزش دانش‌آموز محور مدیریت می‌شود.

شاهمرادی ادامه داد: آموزش حضوری برای آموزش دروس مهارتی است و آموزش نیمه‌حضوری به ازای هر واحد درسی حداقل ۶ساعت آموزشی حضوری در هر نیمسال تحصیلی  با تشخیص مشاور مدرسه و نیاز دانش‌آموز، در مدرسه مجری انجام  می‌گیرد.

مدیرآموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش غیرحضوری به شیوه آموزش الکترونیکی آنلاین با نظر مشاور مدرسه به ازای ساعات مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در هر واحد درسی انجام می‌شود.

Image result for ‫عکس از مدیر آموزش از راه دور و فعالیت دانش آموزان مدارس راه دور الکترونیکی‬‎

شاهمرادی ویژگی مدارس آموزش از راه دور بر اساس شعار این مدارس (آموزش آسان باکیفیت، همیشه، همه‌جا  و برای همه) انعطاف در زمان و مکان و محتوا و روش آموزشی براساس شرایط دانش‌آموز دانست و گفت: این مدارس بر اساس قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی اداره می‌شوند لذا تأمین هزینه‌های مدرسه به عهده مؤسس بوده و از دانش آموزان( به استثنا دانش آموزان لازم التعلیم) شهریه اخذ می‌شود.

وی در مورد شهریه این مدارس گفت: شهریه ثابت برای هر واحد درسی در هر نیم سال برای این مدارس در سراسر کشور ۸۶هزار تومان به‌غیراز نیم سال تابستانی بوده و دانش‌آموزانی که کمتر از ۸واحد درسی اخذ کنند شهریه این گروه نصف این مبلغ است. همچنین شهریه واحد درسی که در استان‌ها تعیین می‌شود به‌طور میانگین حدود هر واحد ۱۸هزار تومان است.